Morgen geopend vanaf 08:00 uur
Eiken wagonplanken geborsteld Wat zijn wagonplanken? Wagonplanken zijn oude vloerplanken uit goederenwagons. Jarenlang hebben de wagons honderdduizenden kilometers afgelegd door weer en wind....
Eiken wagonplanken geschaafd Wie op zoek is naar gebruikt hout met een strakke uitstraling komt al snel uit bij geschaafde oud eiken wagonplanken. Bij schaafbewerking worden de ruwe zijdes van de...
Wat zijn hardhouten wagonplanken? Uit sommige goederenwagons komen tropisch hardhouten wagonplanken vrij. Deze oude planken hebben als vloer gediend in zo’n wagon. Tropisch hardhout is zeer sterk...
Oude grenen en vuren wagonplanken De authentieke houten wagonplanken zijn beschikbaar in meerdere houtsoorten: eiken, tropisch hardhout en zelfs naaldhout. Deze wagonplanken zijn afkomstig uit...
Authentieke wagonplanken komen van oorsprong uit oude treinwagons die na jaren intensief gebruik in een museum belanden of worden gesloopt. De treinen voldoen niet meer, maar de wagonplanken die verwerkt zijn in deze treinwagons zijn vaak nog van erg goede kwaliteit. Wagonplanken kennen diverse houtsoorten, die afhankelijk zijn van het land van herkomst en de leeftijd; het aanbod varieert van eiken tot naaldhout en hardhout wagonplanken en kennen diverse maten.
Het bijzondere aan oude wagonplanken is dat deze door jaren intensief gebruik getekend zijn voor het leven; sommige partijen zijn soms wel honderd jaar oud! Met een beetje liefde en een vakkundige bewerking tovert Frank Pouwer deze oersterke en karaktervolle planken om tot prachtige parels die inzetbaar zijn voor onder andere vensterbanken, tafels, traptreden en vloeren. Oude wagonplanken zijn per stuk maar ook in grote partijen leverbaar.
Oude eiken wagonplanken
De Fransen kozen vroeger voor eikenhouten wagonplanken in de open goederenwagons. Het hout is sterk en kan jarenlang als vloer fungeren, ook daarna is het hout nog steeds bruikbaar. Het hout wordt na de sloop van de wagons gebundeld en getransporteerd naar Doorwerth. De oude planken worden gesorteerd op maat en uitstraling en ze worden ontdaan van spijkers en bouten. Vervolgens worden de wagonplanken in pakketten opgestapeld om te kunnen drogen: tussen iedere plank worden 2 latjes van 2 bij 2 cm gelegd op 50 cm van elkaar. Zo kan de wind tussen de planken door en het vocht meenemen.
Oude grenen en vuren wagonplanken
Doordat de planken minder gehavend zijn, zijn het relatief strakke, oude planken. Het hout heeft een zachtere uitstraling dan het eikenhouten equivalent. Bovendien is het zachter en daardoor eenvoudig te bewerken.
Hardhouten wagonplanken
Uit sommige goederenwagons komen tropisch hardhouten wagonplanken vrij. Deze oude planken hebben als vloer gediend in zo’n wagon. Tropisch hardhout is zeer sterk en duurzaam en vandaar de keuze destijds voor deze houtsoort voor een slijtvaste vloer.